Archiwa autora: Danuta Krawczyk

Uratowany jerzyk

ptak jerzykPatryk Busza i Oskar Grzegorz z klasy 8c podczas wakacji mieli niecodzienną przygodę, którą tak opisali:

,,Podczas jazdy rowerami z kolegą po Jarocinie, na drodze zauważyliśmy odwodnionego, małego ptaka jerzyka. Postanowiliśmy go napoić i nakarmić. Ptak niestety nie chciał ani pić, ani jeść. Postanowiliśmy zrobić mu legowisko, ponieważ punkty weterynaryjne były zamknięte. Ostatecznie zdecydowaliśmy się zawieść go do naszej pani od biologii w nadziei, że coś poradzi . Zależało nam, żeby jerzyk przeżył. Ptak nie ułatwiał nam jazdy, ale dojechaliśmy cali na miejsce. Pani Małgorzata postanowiła nam pomóc i godnie zaopiekować się stworzeniem. Ostatecznie udało się ptaka uratować. Wniosek z tego jest taki, że trzeba pomagać zwierzętom w potrzebie”.

Jerzyki to niewielkie ptaki podobne do jaskółek. Większą część życia spędzają w locie. Skutecznie polują i zjadają komary, nawet do 20 000 sztuk dziennie. Każdy chciałby je mieć w swoim ogrodzie, czy na działce. Żadne inne ptaki nie mają równie krótkich tylnych kończyn.   W razie wylądowania na ziemi zdrowy osobnik jest w stanie ponownie poderwać się do lotu dzięki intensywnej pracy umięśnionych skrzydeł – jeśli jednak będzie chory lub osłabiony, może mu się to nie udać. Ptaki te jedzą i piją w locie, więc trzeba zapewnić im jedynie bezpieczne, chłodne miejsce i pozwolić nabrać sił.

Postawa chłopców godna pochwały. Pokazali wrażliwość i troskę o los ptaka. Pochylili się nad osłabionym, bezbronnym i wystraszonym stworzeniem. Podjęli działania w celu uratowania jerzyka.  Brawo chłopcy!

Materiały potrzebne uczniom klasy I w roku szkolnym 2021/2022

 

(wychowawcy wykorzystają je z uczniami wg własnego uznania)

  • 2 zeszyty w wąskie linie (najlepiej, żeby główna liniatura była zaznaczona na czerwono),
  • 1 zeszyt gładki 30 kartkowy,
  • 1 zeszyt w kratkę 30 kartkowy-dzienniczek ucznia,
  • 3 zeszyty w kratkę 16 kartkowe,
  • blok rysunkowy biały i kolorowy,
  • blok techniczny biały i kolorowy,
  • papier kolorowy,
  • plastelina,
  • grube kredki (cienkie zabrać z piórnika),
  • pastele,
  • pisaki,
  • farby plakatowe (proszę sprawdzić czy nie są zaschnięte),
  • pędzelki różnej grubości + kubeczek do wody,
  • piórnik, a w nim ołówki (miękkie), linijka, gumka, nożyczki, klej w sztyfcie, grube kredki można włożyć, małe-kolorowe karteczki do zaznaczania
  • strój gimnastyczny-w podpisanym worku (bluzeczka biała, spodenki krótkie lub dresowe, obuwie sportowe),
  • basen w podpisanym worku – strój lub spodenki, klapki, ręcznik, czepek, okulary wodne,
  • zakupić religię-w księgarni proszę podać szkołę,
  • śniadaniówka.

Resztę podręczników i ćwiczeń uczniowie otrzymują ze szkoły. Uprzejmie prosimy, żeby wszystkie podręczniki, ćwiczenia, zeszyty, piórniki, materiały plastyczno-techniczne i tornistry były podpisane. Jeżeli dziecko ma problem   z rozpoznawaniem swoich rzeczy, proszę także podpisywać np. kurtki.

Sprawa świetlicy i obiadów oraz inne ważne kwestie będą z Państwem omówiona 1 września.

Wychowawcy klas I

Wycieczka klasy 4c

klasaIVc_1       klasaIVc_13

W dniu 22 czerwca 2021r. klasa IVc  odbyła pieszą wycieczkę do Ośrodka szkółkarsko-nasiennego Nadleśnictwa w Jarocinie. Po przybyciu i krótkim odpoczynku, rozpoczęliśmy zwiedzanie. Pan Grzegorz Musiela ciekawie opowiadał o wyłuszczarni. Zobaczyliśmy metody wyłuszczania nasion, przechowywania szyszek, nasion oraz produkcję sadzonek. Później usiedliśmy przy ognisku, gdzie nasze mamy przygotowały pyszne kiełbaski. My  bawiliśmy się grając w ruchowe zabawy.

klasaIVc_2c            klasaIVc_4

Aplikacje narzędziem do poznania przyrody podczas zajęć w terenie.

Uczniowie bardzo cenią sobie zajęcia terenowe w parku Radolińskich. Są to szczególne lekcje pozwalające wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce. Bliskość i atrakcyjność tego zielonego kompleksu stwarza wyjątkową okazję do pokazania dzieciom i młodzieży różnorodności form życia tam występujących. Tylko bezpośrednie obcowanie z naturą pozwala wzbudzić nie tylko szacunek i podziw,  ale też respekt dla różnych stworzeń.

20210623_090700

Rozwój technologii informatycznej spowodował pojawienie się wielu ciekawych aplikacji, które pozwalają rozpoznać poszczególne gatunki  organizmów  bez zabierania ze sobą papierowych, szkolnych wersji przewodników, co podczas pandemii na lekcjach biologii było u Uczniowie mieli jednak okazję rozpoznawać nazwy ptaków na podstawie nagrań ich odgłosów za pomocą aplikacji BirdNET.

20210623_175226

W ustalaniu nazw roślin i zwierząt sprawdziła się aplikacja Obiektyw Google oraz – Czyj to liść?

DSC08368

W zajęciach terenowych brali udział uczniowie z klas 5-8,

Zajęcia takie wymagają dużej dyscypliny i zaangażowania ze strony uczniów. Tylko wtedy dają satysfakcję i na długo pozostają w pamięci.

20210623_175353

Podczas wakacyjnych wędrówek dzięki różnym aplikacjom łatwo można poznać wiele ciekawych stworzeń, co pozwala zdobyć więcej informacji o ich życiu i wymaganiach, czego wszystkim miłośnikom natury pozostaje życzyć.

 

 

 

Wycieczka

Klasa 6c odwiedziła dziś Atlas Fitness Club. Uczniowie mieli okazję pozwiedzać i poćwiczyć pod okiem profesjonalnego trenera. Bardzo dziękujemy za gościnę. [opracowała Marta Tomczyk-Moszyńska]
192805442_378659113585951_7295270702001064788_n

DZIEŃ FLAGI

178410371_4216135005064035_4802647796931450300_n178553362_1655251264669847_3466071332859409568_nMicrosoftTeams-image (22)

W tym roku ramach obchodów Dnia Flagi Rzeczpospolitej nie mogliśmy sobie zrobić wspólnego zdjęcia w biało-czerwonych barwach na boisku szkolnym. Jednak nasi niezawodni Uczniowie postanowili uczcić to wyjątkowe święto fotografując się z flagą państwową. (opracowała: Marta Tomczyk-Moszyńska, opiekun SU)

Hobbit

Uczniowie klasy 6b po raz kolejny mieli okazję wykazać się sporą kreatywnością. Tym razem, tuż po omówieniu lektury „Hobbit”, przygotowali galerię niezwykłych postaci. Bazą do wykonania figurek stały się… rolki po papierze toaletowym i ręcznikach papierowych. Gratulujemy pomysłowości!IMG_20210324_123955

IMG_20210324_124007 Czytaj dalej