Plazmoliza, deplazmoliza………..

 

Co się dzieje z komórką roślinną w roztworze soli?  Czy posypywanie ulic solą szkodzi zatem roślinom? Czy można zobaczyć ziarna skrobi, poruszające się chloroplasty w komórce oraz pierwotniaki w kropli wody? W jaki sposób pęd ziemniaczany radzi sobie w  ciemnym  labiryncie z odnalezieniem drogi do światła? Który ziemniak wygra i będzie najszybszy? Na te i inne pytania staraliśmy się znaleźć odpowiedzi podczas zajęć rozwijających uzdolnienia biologiczne uczniów klas szóstych w bieżącym roku szkolnym.

Dziewczęta i chłopcy chętnie uczestniczyli w naszych wspólnych spotkaniach. Oprócz obserwacji i doświadczeń na poziomie komórkowym, rozpoznawaniem występujących w najbliższej okolicy roślin i zwierząt, w tym pomników przyrody w parku Radolińskich, wykonaliśmy ekologiczne ( z odpadów, plastikowych butelek) karmniki dla ptaków.

Cóż, śnieżnej i srogiej zimy nie było, ale częstujące się nasionami ptaki, stanowiły doskonałą okazję do ich obserwacji. Wyjaśniliśmy sobie też, dlaczego nie wolno dokarmiać kaczek, zwłaszcza białym pieczywem, co niestety nagminnie ma miejsce nad stawem w parku.

Niestety pandemia koronawirusa  pokrzyżowała nam plany wycieczkowe do lasu , gdzie chcieliśmy obserwować kumaki nizinne w okresie ich godów. Miejmy jednak nadzieję, że nadrobimy zaległości w nowym roku szkolnym.